Angajatii de la Dacia au declansat greva generala pe termen nelimitat

24 martie 2008

de Vlad Barza HotNews.ro
Luni, 24 martie 2008, 10:41 Economie | Auto

Negocierile dintre sindicate si patronat au esuat
Foto: Rompres

Peste zece mii de angajati ai uzinei Dacia Renault din Pitesti au intrat in greva generala pe termen nelimitat, luni dimineata, incepand cu ora 7.00, dupa ce au esuat negocierile purtate de sindicat cu patronatul fabricii privind majorarile salariale, informeaza Mediafax.

Aceasta este decizia liderilor sindicali dupa ce toate negocierile dintre patronatul si sindicatul Dacia Renault au esuat. Conducerea companiei a inaintat o oferta de crestere salariala cu 118 lei, in conditiile in care sindicalistii au cerut o majorare de 550 lei, in doua transe: 350 de lei incepand cu 1 ianuarie 2008 si 200 de lei incepand cu 1 iunie.

Optzeci la suta din cei treisprezece mii de angajati de la uzina Dacia Renault au semnat pentru intrarea in greva generala pe termen nelimitat.

"Greva era inevitabila dupa modul in care patronatul a inteles sa negocieze cu noi. Greva este pe timp nelimitat, iar revendicarile noastre raman cu acelasi continut. Asteptam cresterile salariale pe care le-am cerut, asteptam cresterea cuantumului primelor de Craciun si de Paste si rezolvarea tuturor revendicarilor noastre. Noi suntem deschisi dialogului si negocierilor si le asteptam cu foarte mare interes", a declarat, luni, Ion Iordache, viceliderul sindical de la Uzina Dacia Renault.

Conducerea Dacia a aratat, vineri, intr-un comunicat de presa, ca o crestere de 550 de lei s-ar traduce printr-o majorare medie a salariilor cu 64,2%.

"Daca particularizam, aceasta inseamna o majorare cu 74% pentru nivelul minim aferent unui muncitor necalificat, de 70,7% pentru nivelul minim aferent unui muncitor calificat si o majorare cu aproximativ 27% pentru specialisti. Daca adaugam la aceasta crestere maririle induse de celelalte solicitari de majorare, adica a primelor de Paste si Craciun si a primei de vacanta, cresterea medie ar ajunge la aproximativ 64,2%", se mai arata in comunicatul de vineri.

Sindicalistii au solicitat marirea primelor de Paste si Craciun pana la 50% din salariul mediu brut si a primei de vacanta pana la echivalentul unui salariu mediu brut.

Compania a aratat ca majorarea salariului de baza cu 144 lei brut reprezinta o crestere medie de 12%, ajungand pana la 19,16% pentru angajatii care castiga salariul minim.

In plus, conducerea uzinei va acorda fiecarui angajat o prima de 1.020 lei sau echivalentul unui salariu, pentru rezultatele din 2007.

Potrivit reprezentantilor Dacia, salariul mediu brut la uzina pitesteana a fost, anul trecut, peste media pe economie, pe industrie si pe ramura.

In incheierea comunicatului de vineri, compania a anuntat ca, in cazul declansarii grevei generale, oferta salariala va fi retrasa.

Peste patru mii de angajati ai Uzinei Dacia Renault din Pitesti s-au aflat, in 14 martie, in greva de avertisment de doua ore, muncitorii cerand in principal majorarea salariilor si a primelor de Paste si de Craciun.

Cele mai importante revendicari ale sindicalistilor de la Dacia vizeaza majorarea de salariu cu 350 de lei incepand cu 1 ianuarie 2008 si cu 200 de lei incepand cu 1 iunie 2008, participarea la profit cu o cota de 5-10% din castigul net al societatii, marirea primelor de Paste si de Craciun si a primei de vacanta, majorarea primei pentru Ziua constructorului de masini, acordata in luna septembrie, cu o valoare de 200 de lei, acordarea unor facilitati pentru salariatii care achizitioneaza masini sau piese Renault, in sensul unei reduceri de 15% la facturare.

Sindicalistii mai solicita ca numarul contractelor de munca pe perioada determinata sa nu depaseasca 15% din numarul total de contracte, precum si acordarea de sporuri pentru conditii grele, zgomot si unde magnetice, pentru Departamentul Caroserie si Departamentul Presaj.

Vanzarile Dacia au urcat in primele doua luni ale anului cu 62,6%, la 40.896 de vehicule, dintre care 38.711 au fost autoturisme si 2.185 au fost vehicule comerciale usoare.

Ultima greva generala la Dacia Pitesti a avut loc in anul 2002 si s-a desfasurat pe parcursul a trei zile.




Trecand peste faptul ca uzina Dacia-Renault se afla in Mioveni,nu in Pitesti,sa ajung la faptul ca am citit comentariile la acest articol,unele mai mult sau mai putin obiective.Nu pot sa spun ca eu as cunoaste situatia reala de la uzina,chiar daca parintii mei lucreaza,ca multi altii din acest oras,acolo.Ce pot sa spun in schimb e ca au dreptul sa fie platiti proportional cu munca pe care o depun.In conditiile in care productia de masini pe ora a crescut la 60 de la 40 si ceva,oare e normal ca salariul sa fie acelasi?

Asta nemaipunand la socoteala faptul ca francezii care lucreaza la Dacia,nu toti in posturi de conducere,au salarii mai mult decat generoase,diferite facilitati si pauze de masa care se intind pe cateva ore.Nu de putine ori am trecut prin oras pe langa diverse restaurante si mi-a fost dat sa-i zaresc savurand pranzul.Cei care nu sunt privilegiati sa fie francezi,au pauza de masa pe la 11:00 dimineata (la schimbul 1),la cantina si nu se intind pe ore intregi,pentru ca productia nu sta in loc pentru ei.

In Franta nu se lucreaza decat 35 de ore pe saptamana cu pauza de masa intre 12:00-14:00 (cand ai sanse sa nu gasesti pe nimeni la magazin sau la banca),la noi se lucreaza 40,cu pauza de masa de o ora sau poate nici atat.Doar pentru ca forta de munca romaneasca e mai ieftina decat in alte state ale uniunii,asta nu inseamna ca orice investitor strain ar veni in Romania sa-i trateze pe angajatii romani ca pe niste oameni care nu conteaza si care se multumesc cu orice,atata timp cat au un loc de munca.

In plus,in Franta sunt atat de dese grevele in orice domeniu ar fi ele,incat conducerea Dacia-Renault ar trebui deja sa fie obisnuita cu astfel de manifestari. :p De ce noua ni se pare ciudat cand auzim de vreo greva?De ce exista oameni care considera ca "
A trecut vremea lui Ceausescu, ar trebui sa inteleaga lumea ca asemenea pretentii de crestere a salariului cu 65% sunt niste glume proaste care acopera de ridicol atat sindicatele cat si pe cei care pun botul la o astfel de greva.
Eu unul as incepe prin a-i da afara pe palmasi si a aduce altii care vor fi fericiti si cu 900 RON pentru cascat gura la liniile de productie." ? Unei asemenea persoane i-as recomanda sa incerce sa lucreze pe o asemenea linie de productie sau intr-o sectie de presaj si apoi sa vorbeasca!

Ce-i drept,la critici si la dat cu parerea se pricep multi! Dar,cainii latra,ursul merge...

3 comentarii:

Raluca Marin spunea...

Şi eu sunt de acord cu greva muncitorilor, mai ales că nu numai ei sunt în această situaţie, ci mai toţi angajaţii de la Uzină. Sper să se rezolve favorabil pentru ei greva asta. Aseară am auzit la radio că Fourmont ar fi trimis scrisori de "ameninţare" unora dintre angajaţi, cum că se vor fabrica maşini Dacia şi în alte ţări... I-aş zice eu una de dulce, dar suntem în post! ;P

Crengu spunea...

Da,am auzit si eu asta,cum ca ar scoate Logan si in alte tari,nu stiu insa cat o sa-i favorizeze.

Din cate am inteles,joi,la 12:00,o sa fie un miting la Casa de Cultura in Mioveni.Sa speram ca o sa fie bine,mai ales ca nu cer marirea dintr-o data,ci in doua transe,deci,n-ar fi prea mare sacrificiul "frantuzilor".:P

Norocul lor ca noi tinem la religie si la post,nu ca ei. ;))

zorba spunea...

Da, probabil ca vor rezolva ceva. Cred totusi ca nu vor fi prea curand rezolvate cererile acestora. I'm not really into press and stuff but nice article.

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS